19 maja 2012

Głębia ostrości

Zdjęcie nr 1 - Ostry cały kadr - duża głębia ostrości
Zdjęcie nr 2 - Ostry pierwszy plan
 - mała głębia ostrości


Zdjęcie nr 3 - Ostry drugi plan





Witam miłośników fotografii. Kolejny odcinek opowiadania o fotografii poświęcimy głębi ostrości. A może prościej jest napisać - określamy co na zdjęciu ma być ostre, a co ma być nieostre. 

Zdjęcie numer 1 przedstawia na pierwszym planie kwiaty a na drugim planie pałac jednego z łódzkich fabrykantów. Zdjęcie zostało wykonane przy następujących ustawieniach:
  1. Program naświetlania - priorytet (preselekcja) przysłony - "A"
  2. Ogniskowa - 18 mm
  3. ISO - 200
  4. F (wartość przysłony) - 20
  5. Czas - 1/80 s       
W efekcie otrzymaliśmy ostry pierwszy i drugi plan.

Zdjęcie numer 2 i 3 zostały wykonane przy ustawieniach:
  1. Program naświetlania - priorytet (preselekcja) przysłony - "A"
  2. Ogniskowa - 6 mm
  3. ISO - 50
  4. F (wartość przysłony) - 5,6
  5. Czas - 1/500 s  
Na zdjęciu numer 2 aparat był skierowany na kwiatek, na zdjęciu numer 3 aparat skierowany był na plan drugi - czyli drzewa. W efekcie otrzymaliśmy ostry pierwszy lub drugi plan.

Co należy zapamiętać, aby mieć wpływ na głębie ostrości.

  1. Ustawiamy program naświetlania na "A" możemy na "M", ale to już wyższa szkoła jazdy.
  2. Jeżeli chcemy mieć cały plan ostry stosujemy mały otwór przysłony, czyli ustawiamy wysoką wartość  przysłony  - ."F"  O przysłonie mówiliśmy w poprzednim odcinku.
  3. Jeżeli chcemy mieć tylko pierwszy lub drugi plan ostry, to ustawiamy duży otwór przysłony, czyli małą wartość "F" 
 Kiedy stosujemy dużą a kiedy małą głębię ostrości.

Małą głębie ostrości stosujemy kiedy najważniejszy jest pierwszy plan, lub chcemy podkreślić znaczenie drugiego planu. Kiedy robimy zdjęcia portretowe, staramy się rozmyć drugi plan. A rozmycie to nic innego jak mała głębia ostrości. 

Dużą głębie ostrości stosujemy kiedy znaczenie mają wszystkie elementy znajdujące się w kadrze.  Pozostałe zastosowania zależą od inwencji twórczej fotografa. Czasem chcemy pokazać osobę na tle znaczącej budowli, czy pięknego krajobrazu. Wtedy oczywiście stosujemy dużą głębie ostrości.

I jeszcze jedna uwaga - kiedy ustawiamy ostrość na obiekt znajdujący się po środku między pierwszym i drugim planem, nie oznacza to, że cały kadr będzie ostry. Pomijam wymaganą dla danej głębi ostrości wartość przysłony. Obiektyw rysuje ostro cały kadr, kiedy ostrość ustawiona jest  na 1/3 odległości między pierwszym i drugim planem. 

Co to oznacza. Kiedy odległość od pierwszego  do drugiego planu wynosi 12 metrów, to ustawienie ostrości na 4 metry (1/3 odległości między planami) i przy odpowiedniej przysłonie pozwoli nam uzyskać ostry cały kadr. 

Myślę, że teraz pojęcie preselekcji przysłony stało się bardziej zrozumiałe. Trzy pojęcia są ze sobą ściśle powiązane - preselekcja przysłony "A" wartość przysłony "F" i głębia ostrości.

Głębia ostrości działa przy każdych ustawieniach, ale nie przy wszystkich mamy wpływ na jej wielkość. W ustawieniu "P" przez kręcenie pokrętłem możemy dokonać zmiany czasu i przysłony. W ustawieniu "M" możemy również ustawić wartość przysłony. W ustawieniach "S" też możemy decydować o głębi ostrości, ale jest to działanie wynikowe, bo podstawową funkcją jaką ustawiamy jest czas.

Pogoda super. Zapraszam do fotografowania z wykorzystaniem głębi ostrości. Ja już wyruszam w teren.


Oznaczenie na obiektywie pozwalające na podgląd głębi ostrości




Wartości przysłony "F-32" odpowiada wartość w metrach między 0,4 a 0,5 a po drugiej stronie 1,5 metra. Obiekty znajdujące się w tym przedziale będą ostre, przy wartości przysłony F-32.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz